La Ponència d’Energies Renovables desestima l’avantprojecte del parc eòlic Pontons II

20/04/2021

La Ponència d’Energies Renovables, que depèn del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha desestimat l’avantprojecte del parc eòlic de Pontons II, que afectava els termes municipals de Pontons, Querol, El Pont d’Armentera, Vila-rodna, Alió, Puigpelat i, també, Aiguamúrcia.

L’informe d’avaluació que s’ha emès, que ha valorat la viabilitat ambiental; agrària; urbanística, territorial i del paisatge; energètica, i entorn del patrimoni cultural, considera inviable instal·lar el parc eòlic per l’afectació que podria tenir en la fauna salvatge autòctona, l’àliga cuabarrada, motiu pel qual es considera que «existeixen elements determinants que, ja d’inici, es consideren inslvables».

L’Ajuntament d’Aiguamúrcia ja havia presentat al·legacions a l’avantprojecte presentat per l’empresa Eòlica La Conca 3 SL, sobre 5 arguments:

-L’execució del projecte provocaria un gran impacte ambiental i visual.
-Afectaria a les espècies autòctones, algunes de les quals protegides o, fins i tot, en perill d’extinció.
-Representaria una forta intervenció al territori: torres, cablejat, rompudes, etc.
-Perjudicaria el sector agrari, sobretot al vinícola, un important actiu econòmic, social i cultural de la zona.
-Afectaria el territori en general, on s’està potenciant el turisme etnològic i paisatgístic.

L’Ajuntament recorda que, tot i que es manifesta «fermament compromesa amb l’objectiu de reduir el consum de combustibles fòssils» i amb l’objectiu «d’assolir un sistema energètic amb energies 100% renovables». Tot i això, considera que «això no pot suposar desprotegir els nostres valors paisatgístics, agrícoles, forestals i mediambientals».